الشعب لما يغني 1


الشعب لما يغني تلقاه بسيط اللحن والكلمات، مفردات أغانيه تتماوج بين المباشرة والتورية بصرف النظر عن الطقس المصاحب لها أو المناسبة
وتراث المصريين في الغناء وفير فقد ترك لنا أجدادنا المصريون عدد كبير منها مدون على البرديات إلى جانب ألاف المواويل والأغاني الشعبية من الصعيد والدلتا
منها ما هو مٌعَرض للاندثار لذا جاءت أهمية تدوين هذا التراث وحفظة وكانت أول المحاولات في هذا الإطار ما جمعه جاستون ماسبيرو من أغنيات من قرى ونجوع الصعيد

ومن الأغنيات التي سلط عليها الضوء منذ فترة هي أغنية نعناع الجنينة التي غناها محمد منير وهي ليست نوبية الأصل كما هو شائع بل هي في الأصل كانت غناء شعبي لبعض قبائل أسوان مثل قبيلة الجعافرة والعبابده والعقيلات وهي قبائل عربية يرجع اصل وجودها في المنطقة لزمن الفتح العربي لمصر ...عادة تنشد هذه الاغنية بمناسبة حدث العرس حيث يتجمع الرجال في نصف دائرة تتوسطها شابة من اهل القرية ترقص وهم يدقون لها على الكفوف وينشد أحدهم بمصاحبة الدف على الطار ويرتجل عدد من المقاطع... ومع الزمن ومع كل إضافة وصل عدد أبياتها إلى حوالي ألفين ولم يتغير مقطعها الأول

نعناع الجنينة المسجي في حيطانه
شجر الموز طرح ضلل على عيدانه
والمقدمة تشمل تكثيف حاد للعلاقة الحميمية بين الرجل والأنثى
فالنعناع في المأثور الشعبي هو الجمال والرقة والغندرة ومنه جاء اسم نعناعة وهو في النص مروي في أحواضه، إشارة أخرى لرمزية العفاف
الشطر الثاني ذكوري بحت فالموز بما له إسقاط واضح على عضو الذكورة شجرته تضلل على عيدان النعناع
وتعبير ضل الرجل تعبير عن الحماية والأمان للأنثى فظهر تعبير جوزي مضلل عليا... وكذلك في المثل الشعبي ضل راجل ولا ضل حيطة
وكان الصديق المرحوم حامد العويضي قد وعدني بالحصول لي على النص كاملاً لكونه نشأ وعاش في المنطقة الجغرافية التي أنتجت النص
ومع الأسف ظلت الأبيات التي بحوزتي بلا زيادة أعرضها عليكم وشوفوا لما الشعب بيغني بقول إيه


جالتلي بَريدك يا ولِد عَمي
تَعا دوج العَسل سايل على فَمي
على مهلك على ما بحمل الضمي
على مَهلك عليَ ده نا حيلة أبوي وأمي
***
فى عَشق البنات أنا فٌقت نابليون
ترومبيلي وجف عجلاته بندريون
قدمت شكوتي لحاكم الخرطوم
أجّل جلستي لما القيامة تقوم
***
سألت ايش الاسم قالو البنات نعمات
ام صبعين رطاب والباقى بلح امهات
يوم ندهت علينا بيدها الناعمات
قلت نعمين تلاتة واربع خمس نعمات
***
خضارك زى جنينة وطرحت تينات
عودك فى مشيتة عاملّو منحنيات
عضامك لينة لايقين على التنيات
تانية واتنين تلاتة واربع خمس تنيات
***
يا ام عقدين دهب تلاتة وتلاتين طارة
ما عيناً رأت ماوردت على بكارة
يوم طلت علينا الكل وقعو سكارى
سقطت فى الحليب ما بينتلو عكارة
***
يا ست البنات ماحلى الجمال الفيكي
مهما اعمل واسوّي ف الوصف ما يكفيكي
الروح والجسد تاخدي وما يكفيكي
بسْ خلي العيون علشان تعاين فيكي
***
جالت تَقصُد ايه يا اللي انت بتغازَلنا
واقف في طريقنا ان طلعنا ولا نزَلنا
صاينين عهدنا من صغرنا ولا زلنا
إوصلنا حبيبنا ألا التراب يعزلنا
***
يا خولي الجنينة الفاكهة فيها أشكال
عنقود العنب على شجره طل ومال
والتين الخضّير من سحره بقى رمان
قوم الحق يا خولي ده أنا اللي قلبي مال
***
يا خولي الجنينة عندي طلب وسؤال
تعيني في جناينك أزرع يروق الحال
وبستانك الزاد ومايهمنيش المال
ولا السكن والهدمة مادم فيه راحة البال
***
نعناع الجنينة عطرك فريد يتغنى
وصفوك للحبايب من روايح الجنة
والماشي معاك يحلم يا ناس يتمنى
وان ضاع عمري ضاع مايهمنيش أتهنى
***
والعنب البناتي طالل على المحبوبة
واللي داقه مرة ما يعرف أبدا توبة
ويعود له تاني النوبة بعد النوبة
ما دامت قسمته على الجبين مكتوبة
***
رايد اكلمك كل ساعة ف وَسَعتنا
من بعد الضُهُر نركب ضهَر ناقتنا
قالت نعمل ايه لو العرب شافتنا
قولي وليد عمي وساقته جار ساقتنا
***
تلتك من دهب تلتك من الفيروز
تلتك من عقيق من مكة جاني مفروز
لوين نويتي الرحيل يا نور عيوني الجوز
باصرخ من جٌليبي والله الفراق ما يجوز
***
يا رايد الجمال جَبّل على الخرطوم
تلقى هناك بنات كيف السمك بيعوم
أما بناتك يا مصر فوسطهم مبروم
يحنوا للغريب وابن البلد محروم
***
راكبة الأوتومبيل في اسكندرية تصيف
لابسة قميص النوم لونه برتقاني خفيف
جننتي الخواجة قلبه الكُفر متكيف
وإيش حالي أنا المسلم اللي قلبي رهيف
***
يا ست البنات على ايه ما انتي نويتي
عايني وأنظري كيف الشباب سويتي
جننتي قلوب والعيون بكيتي
حرام أكبر حرام جرحتي وللا داويتي
***
نعناع الجنينة المسقي في حيضانه
يوم سافر حبيبي سبت البلد علشانه
***
نزل الوز عام ... فى ليل مضلم هاسى
جلت أنا أعوم وراكى ... يالى جمال ميراسى
جالت لى تعوم وراى ... أنا عارفة من أحساسك
موجنا تقيل عليك ... تغرق تزعل ناسك
***
يا مجروحين بالغوى والحب ليكم غيٌة
فى بحر الغوى والموج يغار للمية
و رميت الشباك طلعتلى أحلى صبية
و جالولى يا غالى أتارينى كنت ضحية
***
جالت يابا يابا ريت هناك خياله
تسعين ناجه لجح والرجال شياله
جلتلها عريسك جانى فى الجياله
ارفضله طلب ولا انتى ليه مياله
***
يا شاغل جليبى ليلى ويا نهارى
اطلعلك على راس النخيل والصارى
واطولك منين شبكتنى فى عزالى
بيراهنو عليك انك حتفضل ناري نعناع
***
الجنينة سحر فريد يتغنى
وصفوك الحبايب من روايح الجنة
والماشي معاكى يحلم يا ناس يتهنى
وأن ضاع عمري ضاع ميهمنيش أتهنى
***
امبارح العشا جرس البرنسيس رنَّ
فتحت ليا باب شميت روايح الجنة
وقالت يالحبيب اصبر قليل واستنى
وبعد الناس تنام كل ال تعوزه اتمنى
***
تلفونك ضرب جرس البرنسيس رنه
فتحت الباب عليا شميت روايح الجنه
جيت أحضن وابوس قالت لي روق استني
لما الناس تنام اطلب ما تتمني
***
الامس العصر بالحاره جيت متمشي
وليه كل ماتشوفيني يا حلوه تكشي
أهديكي السلام تأخدي السلام وتخشي
والباب ذنبه أيه تكسريه فى وشي
***
وحبيت لي بنيه واخده الاعدادي
قلت اسافر سنه وارجع قوام للوادي
رجعت من السفر ورحت بيتها انادي
لقيتها اتجوزت وشايله الولد بتدادي
***
يا بنت المدن يام العيون وساع
فى جَلبي السليم سببت لي اوجاع
جميله مهذبه وكامله الاطباع
والله شفنا العجب فى حارة ابو مناع
***
امبارح العصير عليّ الصبايا فاتن
بديعات في الجمال لا تقول ليلى ولا فاتن
لا حور و لا إنس ولا في الملايكة صفاتن
رديت السلام قالن حبابك و فاتن
***
و قصرك من دهب والفضة تلتواره
بخت اللي بنى بخت اللي دار في ادواره
و قصرك من دهب و النار تضوي فيه
العايش سعيد من يمشي من جنبيه
***
جيتك يا العريس لقيت فرحك كامل
أنا صاحب فرح لتقول عليا مجامل
***
حبيبي بعت لي جواب احترت انا في قرايته
رميته على السرير حرق السرير بملايته