الموت في التراث الشفاهي المصري

الدود يقول للدود
كلت الحواجب... فاضله العيون السود



ثمة فرق شاسع بين التصور الشعبي عن الموت وبين ما ورد في النصوص الدينية، ورغم أن الجميع يعلي النص الديني على ما سواه، لكن يقلب الوضع عند الدخول لعالم الطقوس. فجميع مقولات النص الديني تؤكد على عودة الروح لبارئها وفقا لكتاب محدد مسبقاً ونهاية حتمية لمسيرة الإنسان في الدنيا والتي بها ينقل الإنسان للدار الأكثر خيرا، لكن عند رصد البكائيات المصرية نجدها تندب هذا الغياب بوصفه شراً وذهاباً للمجهول، وهو على كل ليس بالأمر الجديد فهو قديم قدم الحضارة المصرية فرغم كون المصري القديم لم يعترف بالموت كنهاية بل كحلقة مكملة له، لكن نجد إيزيس وهي تندب زوجها أوزير تتراجع عن هذا التصور قائلة

تعال لبيتك أيها اليانع
تعال إلى بيتك لأراك
أنا زوجتك التي تحبك
لا تفارقني، تعال إلى بيتك
فأنا لا أراك، أيها اليافع الجميل
قلبي يناشدك، عيناي تشتهيك، أبحث عنك لأراك
تعال لمن تحب، ايها الكائن الجميل
تعال إلى زوجتك، تعال إلى سيدة بيتك
أنت يا من أحببت الضوء لا تذهب للظلمة
أنت يا من أحببت صخب ونزق الحياة لا تذهب للعزلة


ومنذ سنوات ليست بعيده كان هناك من السيدات من يقمن بمهمة الندب والعديد وهن الندابات ، منهن المحترفات أي تتعيش بهذا النشاط الهامشي نظير أجر ومنهن المتطوعات بدون أجر
وللعديد أو الندب طقوس محدده سلفاً بحكم العرف حيث تجلس المعددة مع النساء وقت تلقي العزاء وتقوم بالندب بالعديد منفردة ، وتتكون البكائية من بيتين في الغالب لا تلقيهما مرة واحدة بل يتخللهما عادة قول أو تعبير مرتجل يتفق والمعنى العام

وتقول البكائية الحديثة نادبة الشاب الميت قبل أن يكتمل عرسه

قوم يا عريس واركب جات لك ركوبة
خايفة عليك وقت الركوب تحرن
قوم يا عريس وسير جات لك ركوبة
خايفة عليك وقت الركوب تميل
...... .....
عروستك عندي قوم وتعالى
بعد العشا لبستها الوردي
عروستك في الدار قوم وتعالى
بعد العشا لبستها الكردان
.... .....
عريس بكوفية يا قبر جالك
ماشفش عروسه بكفوف محنية
عريس بشدة حرير يا قبر جالك
ما شفش عروسه حابكة المنديل
..... ...
وكان نهار خميس... نادى المنادي
وقال عطر العريس ميجيش
وكان نهاغر اربع ... نادى المنادي
وقال عطر العريس يرجع
.... ....
لأجوزك وأفرح وأوبك من دار أبوك مطرح
لاجوزك وارتاح
وأنوبك من دار أوك مفتاح

وفي ندب الأب الذي ترك خلفه يتامى تتفنن الندابات في استدرار العطف على اليتيم

يا بنت عريض الجيب مالك دليله
يا بنت عريض الجيب ... شكو الوليه لغير أبوها عيب
يا بنت عريض الكم مالك دليله
يا بنت عريض الكم... شكو الوليه لغير أبوها يغٌٌم
................
البنت كبرت وانبلت الشربات
يا جمع روق ... أبو العروسة مات
البنت كبرت والشربات بلوها
يا جمع روق لما يجي أبوها
....... ........
مال اليتيم ماشي ورا عمه
ولا التفت له ولا سأل عنه
ارتد اليتيم بالدمع في كٌمه
مال اليتيم ماشي ورا خاله
ولا التفت له ولا قال الولد ماله
ارتد اليتيم بالدمع في كمامه
..... ......
والله اليتيم غلبان
لو كان وراه العبد والخدام
والله اليتيم مسكين
لو كان وراه م العبيد ستين
.... ....
وهنا تتحدث المعددة بصوت البنت التي فقدت ابيها

والنبي لسٌرك يا عمة أبويا
وقت المدايقة لَخٌـش وأقولك
والنبي لَشيلك يا عمة أبويا
وقت المدايقة لَخُـش واحيلك
...... ....

وبلسان اليتيم تنشد
يا عم ربيني .... أبويا عدم
واللي يفيض منك يقضيني
يا عم دلعني ... أبويا عدم
واللي يفيض منك يشبعني
...... ....
الجوخ ما اريده
اريد أبويا ألعب على إيده
الخوج ما احبه
اريد ابويا العب على حجر
...... .......
ف إيده بلح ناشف
ويبقى بين العيال كاشش
في إيده بلح مبلول
ويبقى بين العيال مدلول

وفي ندب الصبية

يا حلوة القورة
أتاك العيا وخرجت مقهورة
يا حلوة الهندام
أتاك العيا وخرجت بلا خدام
..... .....
خايفة اللحاد يكون خايب
يدوس على شعرك وهو سايب
خايفة اللحاد يكون مجنون
يدوس على شعرك وهو مبلول
.... ....
خايفة الحفار يكون هين
يرمي شبابك على الثرى اللين
خايفة الحفار يكون مهبول
يرمي شبابك على الثرى المبلول
.... ....
حلقك حدايا ودندشك بيرش
يا لحاد وسع خلي الصبية تخش
حلقك حدايا ودندشك ببيوت
يا لحاد وسع خلي الصبية تفوت
.... ....
قاعد على الدكان ... يا خال العروسة
هات الكفن ورجع الكردان
قاعد على الدكه ... يا خال العروسة
هات الكفن ورجع اللبه

وعلى لسان الزوجة التي تندب زوجها والتي تخشى طمع الرجال فيها

على مدد شوفي ... وديت رجالي
سكنوا المقابر وأنا كتر خوفي
على مدد الشوف ... وديت رجالي
سكنوا المقابر وأنا كتر بي الخوف
........
اجيبك منين يا سبع تحميني
لاحسن وحوش البر تئزيني
اجيبك منين يا يا سبع تضمني
لاحسن وحوش البر تاكلني
..... ....
يا ندل يا ابن الندل
كان لي رجال ما يحكموا إلا بالعدل
يا ندل يا هفيه
كان لي رجال ما يجوش على وليه

وعلى لسان الأم التي فقدت أبنها
كنت عاتبتو
إلا ابن بطني والبز رضعتو
كنت عاتبت عليه
إلا ابن بطني والبز حن عليه

مما جمعه جاستون ماسبيرو من الصعيد

عديد على الشاب الميت

ابكي عليك وحدك
وابكي على كسمك ومخدمتك
محدش كواني في الميتين زيك

ابكي عليك وحديك
وعلى كسمك وعقلي فيك
محدش كواني في الميتين زييك

ابكي على شانك
وعلى كسمك وهندامك
والعمر كله يا حنون كرما لك

تبكي عليك العين
وتنادهه الخية، يقول: نعمين
زايد على الجدعان كسمه زين
لولا شبابك ما بكتش عين
شبابه عدم والقى مثيله فين

تبكي عليك الناس
وتنادهه الخية، قول: على الراس
اجيبك منين يا شاب متعاذ
وحيات شبابك شاربه عليك الكاس

يازين معروفه
يزين الرفاقة ان مشت حوله
يا حسن كسمه ياحلاوة وشه

يا زين لمح قفاه
يا زين الرفاقة ان مشت وياه
يا حسن كسمه يا حلاوة ملقاه
وان طالت الغيبة قطعت رجاه

من فوق وش الباب
غندور غايب من حيكم يا احباب
من فوق سطحتنا
غندور غايب من حبايبنا
من فوق عالينا
غندور غايب خاص اهالينا

قنديل منور انطفى ضيه
سوق البحيرة ما التقاش زيه
قنديل منور واطفى نوره
سوق البحيرة ما التقيت غيرة

زين وهلالي
زي الجنينه اللي على التاني
شبابك مليح ولا عاد يعود تاني
زين وصغير
زي الجنينه اللى على الاول
لوما شبابك ما حالنا اتغير
شبابك مليح ولا عاد يتغير
زين وكل الزين
زي الجنينة اللي عليها العين
لوما شبابك ما بكت لي عين
شبابك عدم والقى مثيله فين
عنب الجنينة مال علا الكربال
واستعجل الخولي وجناه قوام
والموت صحيح بس الفراق صعبان
ومال واتكسر
واستعجل الخولي وجناه اخضر
ومال على الكرنيف
واستعجل الخولي وجناه عسيف
وانا شلت عيني وقلت ما بيديش


عديد للعجوز الميت

نايم حدا شقه
خدت الفطور وطلعت قومته
من نزلته من فوق فرشته
يا حسرتي عمل الجبل ملكه
وحرم الشقة على وله

نايم حدا بيته
خدت الفطور وطلعت عطيته
من نزلته من فوق ما ريته
يا حسرتي عمل الجبل ملكه
وحرم الشقة على وليده

خدت الفطور والنقل في كمي
اصحى عزيزي اللي غبن تاني
خدت الفطور والنقل في صنية
اصحى عزيزي كل صبحية

ولعادتك يا أمير
شرب القهاوي فوق فرش حرير
واحنا رقدنا والشرب للحيين
ولعادتك يا أشقر
شرب القهاوي فوق فرش أحمر
ولا هوش عوايدكم
شرب القهاوي فوق مراتبكم
حريمك يا بويا قعدت بحسرتكم

1 Kommentar:

ابو احمد hat gesagt…

زيك ياابومرسال وحشتنا ياعم
فيه كتاب أعتقد لأحمد رشدى صالح بيتناول القضيه دى ياريت القيه موجود عندى ربطه بالمصريات القديمه مجهود رائع منك ياأبو مرسال
دمت متألقا
تحياتى